Italien, dag 4. Slapp och mys

Idag har vi verkligen slappat och tagit det lugnt och det var såååå skönt! Efter att ha blivit serverad frukost i tältet (japp, det är alltid gubben som fixar frukost) så satte vi oss på stranden och solade, badade, plockade ännu fler stenar (jag), pustade o suckade (gubben) och hade det allmänt härligt. Vattnet var underbart och jag låg och plaskade mest hela tiden. Gubben lyckades jag lura ut i vattnet 1 gång i alla fall. Inte dåligt. Tyvärr inte en endaste bild från stranden.

Vid lunchtid strosade vi in till stan och det mysiga torget Piazza Garibaldi och käkade. Bonden åt sin godaste Tortellini någonsin och jag min godaste Prosciutto Crudo Panini. Smaskens!

En promenad i gamla delen av staden senare (och 200 liter svett fattigare) så landade vi på torget igen och tog varsin gelato (italiensk glass). Sååååå gott!! Och drack 1/2 liter vatten för att kompensera för de 200 liter vi förlorat….

Lite bilder från vår promenad.

Väl tillbaka på campingen slängde jag mig i sjön igen och sedan somnade jag utanför tältet. Gött!!

Det blev tältmiddag idag, vilket innebär enkelt… Ravioli med tomatsås. (dock inte den på burk utan vi köpte färsk ravioli och kokade och tillsatte tomatsås. Nästan gourmetkockar liksom.

På kvällen blev det ännu en promenad i stan. Och ännu en Italiensk supergod gelato. Kolla förresten vilka häftiga träd de har här. Jag TROR att de heter leopardlönn eller något sådant. Så sjukt fina! Vill ha!

Vi gick dessutom in på kyrkogården en sväng. Kyrkogårdar här i Italien är så galet vackra och välvårdade. Alla gravar är pyntade och har foton och blommor.

Och sedan bar det av hem till vågplask, biltutor och svettigt tält.

Godnatt!

»crosslinked«

Italien, dag 3. Äntligen framme!

Idag bar det iväg ner mot Italien och vårt egentliga mål. Tyskland och Danmark är ju liksom bara ett nödvändigt ont… Fast Danmark har faktiskt sin charm också. Men som jag sa till Gubben så är det ju en del av semestern och man får försöka göra det bästa av det och hitta mysiga ställen att stanna på.

Förresten åt jag världens godaste yoghurt till frukost. Jordgubb med stracciatella (mörka chokladbitar). MUMS! Varför finns det inte massa goa yoghurt hemma i Sverige? Där finns bara blåbär, jordgubb och annat trist. Här finns supergoda yoghurt med kaffesmak, citron, choklad osv osv. Kaffeyoughurten är helt suverän!

Det är konstigt… Kaffe är förfärligt äckligt men saker med kaffesmak är skitgott!! Typ kaffeyoughurt, kaffeglass, kaffelikör, kaffegodisar och allt annat smaskigt. Men kaffe är verkligen vedervärdigt.

Google maps hade beräknat att det skulle ta 7 timmar från där vi sov i natt till vår camping i Italien men det tog nio och en halv timma… pust!

Idag blev det traditionell autobahn-lunch.

martin autobahn lunch

Snart började vi närma oss Schweiz och när alptopparna dyker upp i fjärran så får man den där härliga känslan i magen som säger att Tyskland äntligen snart är slut.

alptoppar schweiz

Och när man kommer in i Schweiz så är det bara att börja njuta! Gode värld vad vackert här är!!

alper schweiz

Och rätt som det var så körde vi in i Italien! En storslagen entrè har de verkligen. Eller inte…. Men nog så mysig.

Väl framme vid vår första anhalt i Italien, Lago di Como och den lilla staden Menaggio så missade vi så klart en avfart vilket innebar många långa kilometrar i tunnlar innan vi kunde vända och komma tillbaka igen. Campingen hade jag inte kollat upp så noga, det fanns bara 1 camping i Menaggio så den fick det bli.

Och… ja vad ska jag säga… haha. Den drivs av en halvalkoholiserad (min bedömning) Italienare som tar lätt på det mesta. Här finns dusch, toalett och diskplats men allt fungerar ibland och ibland inte. Ibland finns det varmvatten, ibland inte. Toapapper får man ha med sig själv. Den är liten och trång (som de flesta campingar i Italien) men ändå mysig på något vis. Den har en egen liten strand nere vid sjön och man somnar till skvalpet av vågor nedanför tältet.

Och till ljudet av bilarna som far förbi och in i tunneln precis bakom tältet…. Så otroligt vackert och fantastiskt åt ena hållet och inte lika fantastiskt åt andra. Men trots att det låter som en skitcamping så är det något speciellt här ändå.

Av någon underlig anledning så har jag tyvärr inte en enda bild från denna campingen. Sorry!

Vi kom ju fram lite senare än vi tänkt så efter att ha satt upp tältet och klämt i oss varsin välbehövlig öl (ja jag kallar min dryck för öl trots att alla andra säger att det är läsk. Men det är något som finns här nere och är supergott!! Det är en mix av öl och citrondricka. Sjuuuukt gott!) så gick vi in till stan och käkade på första bästa restaurang. Den var nog lite onödigt flott men vi var hungriga och detta var den första vi kom till.

Och utsikten kunde man knappast klaga på heller…

Efter varsin fantastiskt god pizza, en utsikt som slår det mesta och min första coca cola på över en vecka (Gudars Skymning så gott) så gick vi en promenad i stan.

Jag var hög på Cola och Gubben släntrade med…. Typ.

Torget i Menaggio är verkligen fantastiskt mysigt! Det ligger precis vid sjökanten och mitt på torget satt en kille och spelade piano. Kan livet bli bättre?

När man ställer Gubben längs strandpromenaden och ber honom se ut som om han står och myser…

En liten film från torget i Menaggio och pianisten.

Kunde det bli bättre? Ja det kunde det – det fanns nämligen fullt med pokemons, pokestops och gyms. Nu var livet komplett!

Efter glassmumsning, skönspelslyssning, en härlig kvällspromenad och ett foto på en Gubbe som försöker se ut som om han INTE mumsat i sig både pizza och glass…

… så bar det av hem till tältet och försöka sova bland vågplask, bilar och tutande bussar. Och 30 grader varmt i tältet.

Lycka till liksom…

Barnbarn är livsfarliga!

Åh, barnbarn är livets efterrätt…. Barnbarn är det bästa som finns…. Barnbarn får mig att känna mig ung igen….

ELLER HUR!!!!! Nooooooot!

Barnbarn får en att känna sig hostig, febrig, snuvig och eländig titt som tätt. De är små smittohärdar som vandrar omkring på vår jord och får oss stackars mor o farföräldrar att känna oss tusen år äldre än vad vi är.

Just nu ligger jag i soffan och tycker förfärligt synd om mig själv. Jag hostar, nyser och snörvlar. Jag svettas och fryser om vartannat. Dessutom har jag spräckt ett revben och testa själva att nysa och hosta med ett revben som är av.

INTE SKÖNT!

Dessutom kan jag ABSOLUT inte skylla mig själv. Det var inte alls jag som sa att jag visst kan passa barnbarnet trots att hon är förkyld och det var inte alls jag som ville cykla upp för en stentrappa trots att cykeln inte alls ville. (mer om det en annan gång)

Ok ok…. KANSKE jag får skylla mig själv. Men det går ju liksom inte att låta bli de små liven. De vet precis vad de gör när de tittar storögt på en så hela hjärtat smälter. När de sträcker upp armarna mot en som om man vore en livs levande gud nedstigen från himlen.

Skräpfians yngsta dotter Ella.

De vet PRECIS vad de gör. Tro inget annat. De illvilliga små trollen ser så oskyldiga ut som de bara kan medan de stänker ner en med den ena bakterien efter den andra.

Suck…

Men nästa gång ska jag säga nej! Det ska jag verkligen!

*Plingeling Plingeling*

Vänta det ringer på facetime…

”Åh, hej mormors lille älskling <3 Va vad säger du? Är du sjuk din lille stackare? Ja men mormor kommer bums. Älskar dig så hjärtat brister. Ses snart”

*Klick*

Jo, var var vi nu då. Just det. Nästa gång ska jag säga nej!

Nästa gång…

Italien, dag 2. Autobahn…. liksom

Jag har banne mig sovit som en stock hela jäkla natten!! Trots att Gubben snodde min sovsäck… Min är nämligen bredare men kortare än hans och han kände sig som en burrito i sin smala. Att han knappt fick plats på längden i min spelade tydligen ingen roll.

Välinpackad Burrito-Bonde

Jag köpte en bred och rymlig för att jag skulle få plats med en Korvhund och en Skutthund i den också. Nu har jag ju tyvärr ingen Korvhund längre, snyft. Men Skutthunden har jag kvar, fast han flyttade hem till Svärmor och Svärfar ett par veckor så han är inte med vilket innebär att jag har sovsäcken helt för mig själv. Trodde jag… Men Gubben var nöjd i alla fall.

Vi lämnade Campingen här i Danmark redan vid 9-tiden. Det går så sjukt snabbt att fälla och packa ihop vårt tält, jag är galet nöjd med det!! Går lika fort att få upp.

Sedan drog vi mot Tyskland. Och tyska vägar….. med vägarbeten, krockar, köer och allt vad det innebär. Suck!! Vi lydde GPS’en några gånger och körde omvägar för att slippa köerna och det är inte helt fel trots allt. Man får se lite annat än tråkiga Autobahn och har man tur åker man igenom en by där man kan snurra ett Pokestop eller två. Hehe. (Ni som spelar Pokemon Go förstår vad jag menar).

Vi hittade en jättemysig Camping precis invid floden Fulda. Fuldaschleife hette den och låg i lilla byn Guxhagen. Inte den flottaste camping vi varit på men nog en av de mysigaste. Sedan blev det shopping och gourmetmiddag utanför tältet (japp, bratwurst och snabbmakaroner med pulversås).

Matlagning på hög nivå…

Floden gick precis förbi tältplatsen.

Efter vår gourmetmiddag var det dags att utforska omgivningarna lite så vi hoppade upp (läs kravlade upp…) på cyklarna och trampade iväg längs gång och cykelvägen som gick längs kanalen. Sjukt mysigt!!

Hittade en SJUKT fin växt som jag vill ha hemma!!! Men jag antar att den inte skulle trivas i kalla zon 3 eller 4…. Skit också!

När vi cyklat klart (när röven började kännas alltför öm) och vi kommit tillbaka till campingen igen så ringde jag till campingen i Italien och kollade så det fanns plats för oss.

”Herregud, du pratade ju Italienska” utbrast Gubben när jag var klar.

Suck… ja… det var liksom det som var tanken med att gå Italienskakurs… Inte att jag skulle gå kurs och sedan snacka svengelska liksom!

Meni natt fick jag ha min egen sovsäck där jag kan sträcka ut mig åt alla håll medan Gubben fick ligga i sin burrito. Kanske för att han var så imponerad av min fantastiska Italienska?

Gött! Hoppas att kunna imponera vidare så jag får behålla min stora sovsäck.

Tjillevippen på er gullvippor! Imorgon blir det äntligen ITALIEN!!

Nu drar vi till Italien! (del 1)

Tjoflöjt, nu är det äntligen semester och vi drog iväg direkt ner mot Italien 😀 Wohooo!! Nu ska jag få testa mina Italienska-skills ordentligt! Ni vet väl att jag gick en Italienskakurs i höstas? Och en fortsättningskurs i våras. Så jäkla kul!! Jag ska absolut fortsätta läsa Italienska och kanske något mer språk sedan.

Men… om jag kommer ihåg något från kursen och om något fastnat i skallen lär jag snart märka…

Eftersom jag blir sjösjuk bara av att titta på en båt så blev det broarna även i år.

Vi åkte först på eftermiddagen så vi tog in på en Camping redan när vi var på Fyn. Den låg precis innan lilla bron och nere vid havet. Vejlby Fed Strand Camping hette den. Mysig, fräsch och fin. Hit kommer vi nog åka tillbaka igen någon gång.

Efter en snabb och lätt middag lagad av min mästerkock till gubbe så gick vi en promenad på den låååånga härliga stranden. Sjukt mysigt!

Det hände dock något konstigt…. Min tröja blev liksom tyngre och tyngre och magen hängde längre och längre ner.

Mycket underligt!

Typ….

Eller så hittade jag massa fina stenar som jag vill ta med mig hem och använda i trädgården i Kråkslottet (vårt lantställe).

Gubben suckade och pratade om övervikt på bilen på hemvägen men vad tusan – några stenar är väl inte hela världen? Visserligen är vi bara på dag 1 av typ 10-14 dagar, men man vet inte när man hittar fina stenar nästa gång så det är bara att passa på!

Hittar jag fler så får jag väl ta tåget hem så får gubben ta bilen full med stenar.

Vi invigde våra nya madrasser också. Vi har ju våra supertunna, isolerade och superlätta vandringsliggunderlag. Men nu när vi ändå åker bil tänkte vi att vi kan lyxa till det lite med uppblåsbara madrasser.

Och jodå, mjukare blev det ju men däremot kallare… Sovsäckarna är rejält varma men luften i madrassen blev kall under natten. Men förhoppningsvis kommer det vara varmare under resten av resan (inatt var det nog bara 10-12 grader). Dock så tappade min madrass luft under natten men kanske hade jag bara missat att stänga ventilen ordentligt. Den som lever får se…

Men mjukt är skönt…. och jag har också min kudde med mig. Gubben glömde sin så han fick nöja sig med den uppblåsbara. Det man inte har i huvudet får man ha….. under huvudet?