Grövelsjön och Valdalsbygget

Dag 3

Morgonen spenderades precis som de andra dagarna, helt perfekt med andra ord. Bonden fixar hundrastning, frukost och att få upp oss ur sängarna.

Sedan åkte vandringsoutfiten på igen och vi drog iväg till Grövelsjön. Vi hade egentligen planer på flera olika vandringsleder men det blev inte riktigt som vi tänkt… Vädrets makter var inte riktigt med oss idag. Men det kommer vi till senare.

Vi parkerade vid fjällstationen och började med att gå leden ”Naturstigen”. En mysig runda på 4 km utan allt för hög klättring. Men ni ska ju veta en sak – att promenera 10 km hemma gör man som ingenting men här får man halvera sträckan både i ansträngning och tid.

Vägen upp på fjället var superfin och vi hade strålande sol och allt var guld och gröna skogar. Utsikten var så klart fantastisk även här.

När vi närmade oss högsta punkten på denna leden så gick vi ännu lite längre upp och satte oss och tog en välförtjänt fika. Bullar, varm choklad och annat gott åkte fram och Bonden startade glatt sitt Tiranga-kök.

Precis lagom tills han skulle hälla upp sitt kaffe så kom regnet… och det med besked! Vi slängde på oss våra regnponchos och packade ner fikat så fort vi kunde så vi kunde sätta på skydden på ryggsäckarna så att inte allt blev plaskeblött. Fast Tirangaköket fick stå kvar för Bonden måste ju ha sitt kaffe så han kämpade på i regnet.

Eftersom det är första gången vi vandrar så köpte vi ”bara” vandringskängor och vandringsbyxor. Kängorna höll tätt trots regnet men byxorna blev genomblöta (vattenavvisande räcker tydligen inte mot regn…) så de 2 sista kilometerna kändes rätt så långa…. Vandring kommer vi dock fortsätta med så vi ska köpa oss regntäta skalkläder också så man inte behöver klafsa omkring kall och blöt.

Korvhunden och Skutthunden tyckte att vi var helt från vettet som spatserade omkring ute i regnet!! Trots regntäcken så tittade de hela tiden förnärmat på oss och vägrade att gå emellanåt.

Vi hade tänkt att gå leden till Silverfallet också men eftersom det regnade och vi inte hade tillräckligt bra kläder så tog vi en sväng med bilen istället. Några hundra meter innan Norska gränsen så skulle vi vända vid en liten parkering men just då var det uppehåll så jag gick ut och tittade på kartan som stod där.

Och ser man på!! Bara 2 km härifrån så låg Valdalsbygget – en gammal fjällgård från 1830 talet. Och där serverades fika!!

Så eftersom det var uppehåll så gav vi oss ut på vandring igen men lämnade packningen i bilen.

Efter 10 minuter regnade det åter igen… Suck!!

Men nu var vi på väg och vi traskade på i bra takt tills vi äntligen såg skymten av gården längre fram. En VÄLDIGT välkommen syn när man är blöt och kall.

I en liten timmerstuga som tidigare varit hem åt korna så köpte vi bullar, varmt the och så klart kaffe till Bonden. Såååå gott och såååå skönt att komma in i värmen lite.

Medan vi fikade, mös och värmde oss så slutade det regna så när vi var klara kunde vi oss en titt på den fina gården.

De 2 km tillbaka till bilen var helt perfekta – solen sken och skogen var underbart vacker!

Hade jag fått bestämma nu så hade vi gått till silverfallet också men ungdomarna tyckte att det räckte nu så vi drog hemåt. Vi stannade bara till en snabbis på vägen och tittade på Nedre Fallet i Storsätern.

Jag tänkte insistera på att vi skulle gå upp och titta på det övre fallet också men jag hade ingen lust att bli strypt av två trötta och blöta ungdomar så jag höll snattran.

Jag måste ju visa renarna också!! Här är verkligen renar ÖVERALLT!!! Utanför huset, på vägarna, vid affären och vart man än tittar.

Här får ni en liten film också när de går på vägen:

Imorgon ska jag och Loppan ut och skumpa häst. Yiiiihaaaa!